Antwerpen: Margiela - de Hermes jaren en Havenhuis van Zaha Hadid

Voormiddag: MOMU:  Tentoonstelling Margiela, de Hermès jaren

 

Het MOMU brengt een hommage aan de Hermès-collecties Martin Margiela.

 

Baanbrekende deconstructie en tijdloze luxe, of de twee werelden van deze Belgische ontwerper Martin Margiela, vormen het uitgangspunt van deze expo.

Wanneer Martin Margiela in oktober 1997 wordt aangesteld als artistiek directeur van de prêt-à-porter collecties voor vrouwen bij het Parijse luxehuis Hermès geldt hij met zijn eigen modehuis Maison Martin Margiela al bijna een decennium lang als één van de meest invloedrijke avant-garde ontwerpers. Zijn voorliefde voor deconstructie, recyclage en recuperatie van materialen zijn op dat ogenblik ongezien in de modewereld. De conceptuele benadering van de presentatie, verkoop en communicatie van zijn collecties hebben ons denken over mode en het systeem achter deze mode, alsook onze visie op ambacht, commercie, auteurschap en innovatie voorgoed veranderd.

Dat Hermès, het kroonjuweel van de Franse luxe, kiest voor Margiela, een iconoclast die bovendien anoniem wenst te blijven en tot dan toe nog nooit één interview had gegeven, doet de wenkbrauwen fronsen. De modepers speculeert gretig of Margiela zijn deconstructie ook zal toepassen op het iconische Hermès-patrimonium.

Van 1997 tot 2003 tekent Margiela voor Hermès een doorgedreven en consequente visie op hedendaagse luxe uit in twaalf opeenvolgende collecties. Zijn uitgepuurde ontwerpen voor de Hermès-vrouw vertrekken van comfort, tijdloosheid en tactiliteit. Zijn vrouwen zijn sterk en staan met beide benen op de grond. Zijn sobere en monochrome kleurpalet wijkt af van de typische kleurrijke Hermès-prints. Bijgestaan door het hoogwaardige vakmanschap van de Hermès-ateliers weet hij zijn ontwerpen en pasvorm tot in de perfectie uit te puren. Voor de expo werden kledingstukken gefilmd, gedragen door vrouwen die Margiela vandaag nog altijd in zijn beeldtaal zou gebruiken.

Tot op heden leeft de invloed van zijn werk voor Hermès door in het werk van hedendaagse ontwerpers. Tijdens de Parijse modeweek van herfst-winter 2016-2017 werd Martin Margiela, hoewel ondertussen al meer dan 8 jaar niet meer actief in de modewereld, door de internationale pers omschreven als de echte protagonist van de Franse modeweek.

 

Lunch: Brasserie FLO op de Groenplaats

 

Namiddag: Bezoek aan het Havenhuis op ’t Eilandje

 

Zaha Hadid Architects heeft bovenop de kazerne een nieuwe puntige balk in glas en staal toegevoegd. Het oogt als een agressieve hanenkam, terwijl hij zo vlakbij het havengebied, eigenlijk als schip bedoeld was.

Deze toevoeging is een opzichtige sculptuur, die zich op hoge poten boven alles verheft.

 

Bij het binnentreden van het gebouw blijkt meteen hoe oud en nieuw meer met mekaar te maken hebben dan van buitenaf te vermoeden is.

De oude kazernetoren is nu gebruikt als liftkoker. De verdieping waar oud en nieuw in elkaar overgaan, heeft een open rondgang.

Het is een sterk staaltje hoe de 4 verdiepingen die Hadid toevoegde aan 3 ophangpunten hangen.

 

De ruimtes zijn omhuld met 450 glaskaders. Die zijn driehoekig en telkens iets anders geplaatst. Als het al geen diamant lijkt, zoals de ontwerpers hoopten, dan levert het toch een ritmisch spel op.

 

Design met puntige meubels, lange gangen met strak lijnenspel en de plafondgroeven met indirect licht wijzen op de signatuur van de overleden architecte Zaha Hadid.

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren. Cookies vertellen ons niet wie je bent.