Actualiteit

Saraceno in Parijs momenteel

Met pod, pad en phone kom je steeds met de I-cloud in contact. Je zou bijna denken dat ze ons overal in de wolken willen brengen. Of ze willen het ons alvast doen geloven.

Wij gaan proberen je werkelijk higher te laten voelen. Je in een plaats te brengen, waar je alvast dichter bij de wolken staat. Hoe het gevoel daarbij zal zijn weet je ons alvast te vertellen.

Misschien op 24 januari 2016 wanneer we het hierna beschreven kunstwerk, zelf gaan betreden.  Of het minstens gaan bekijken. 

Want een stap in het kunstwerk ‘In Orbit’ van Tomas Saraceno is werkelijk een adrenaline shot.
 
Op weg naar de wolken: van Nadar tot zetel van Europa.
Tijdens de Wereldtentoonstelling 1867 bestuurde de fotograaf, ballonvaarder en karikaturist Nadar een ballon die hing boven de expo. Eduard Manet schilderde het thema in hetzelfde jaar. De ballon is duidelijk weergegeven in de rechterbovenhoek. De droom illustrerende dat men daar hoger wilde zijn.

De nieuwe hoofdzetel van de Europese gemeenschap te Brussel, van de hand van architect Samyn, welke men momenteel aan het bouwen is, stelt binnen een raster van een metalen gebinte ook de vorm van een ballon voor. Daarin gaan de Europese staatshoofden hun gedachten laten samenkomen, als het ware in een spinnenweb van ideeën en nevenideeën. Om de hersenspinsels daarna als het ware uit het gebouw te laten ontsnappen.

Dat er van dit gebouw reeds voor het afgewerkt is, een boek verschenen is, kan op veel wijzen. Op het belang van de bouwkunde, de centrale plaats in ons denken over democratie, de marketing van een boek en een concept, of gewoon de kans om reeds dichter bij dat idee te zijn. Er reeds vertrouwd mee te zijn, nog voor het afgewerkt is.
 

 

‘In Orbit’ van Tomas Saraceno.

Wie in 2011 op de Biënnale van Venetië was, zal zich ongetwijfeld de zwarte draden en knooppunten herinneren die de kunstenaar meermaals in een ruimte tot zijn recht liet komen. Hij bestudeerde reeds jaren de werking van spinnen om hun net te spannen.

Hij is vertrouwd met de hedendaagse wereld waarin netwerk, synchrone communicatie en diverse resonanties de toon zetten. Wie er in komt, zet een aantal elementen in werking, die beweging brengen, de omgeving om aandacht vraagt, op verschillende niveaus invloed heeft, een nieuwe vorm van hybride communicatie instelt.

Dus hij stelde de museumdirectie van K21 voor een kunstwerk te creëren in hun opengemaakte binnenruimte. Waar dit gebouw tot na WOII het parlement was van de deelstaat, werd na het opnemen van een museale functie het binnengedeelte weggenomen en in de plaats zette men een groots en ruim atrium, bovenaan afgesloten met een gebogen glazen koepel.

Daardoor ontstaat een vide, van de vloer tot het koepeldak, meer dan 25 meter hoog. En daar gaat de kunstenaar als het ware een metalen spinnenweb in  plaatsen. Structureel werden negen bolvormige sferen opgehangen. Waarin men zich kan terugtrekken, in zichzelf keren. De spiegelende buitenkant laat je soms op onverwachte wijze de diepte ervaren, maar je ook laten zweven, het gevoel geven dat het je naar de keel grijpt.

De structuur werd ontworpen door architecten, ingenieurs en biologen. Dat daarin dan delen aanwezig zijn met als naam hoofd en keel brengt het nogmaals dichter bij ons.

Het is een voorbeeld van utopische architectuur, met referenties naar Jules Verne, Amerikaanse architectuur en Richard Buckminster Fuller.
Het brengt functionaliteit, schoonheid, sterkte, emotie, avontuur, interactie met de medemens en in een breder kader… de natuur.

Een must om het minstens te zien, een heerlijk gevoel om deel te kunnen uitmaken van het kunstwerk, je één te voelen met de andere belevers en ‘believers’,…. Je eventjes te laten wegzweven.

  • banner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren. Cookies vertellen ons niet wie je bent.