De weelderige tentoonstelling PiKANT! laat de bezoeker kennismaken met vijf eeuwen cultuurgeschiedenis. Zij richt de spots op kanten kledij en accessoires als ware statussymbolen, die vaak van moeder op dochter werden doorgegeven, of van vader op zoon. Kant is een weefsel van draden, een toonbeeld van ambacht en precisie, en boordevol geschiedenis. PiKANT! laat zien hoe kant van onderkleding naar bovenkleding evolueerde en weer terug, en welke pioniersrol het familiebedrijf Van de Velde daarin speelde. Vandaag inspireert kant menig kunstenaar en ontwerper tot high fashion en kunst.

 

Kant verleidt. Soms gebeurt dat subtiel en nauwelijks zichtbaar, zodat het stiekeme genot slechts is voorbehouden aan degene die het ragfijne textiel op de huid voelt. Soms zinnenprikkelend, stouter en vooral ook veel meer in your face, als een sterk fashion statement waarmee de drager trots uitpakt. Kant staat synoniem voor verlokking en bekoring, maar blijft steeds stijlvol en ravissant; als een snoepje dat je jezelf of je toeschouwer gunt.

 

Kant is een weefsel van draden, een toonbeeld van ambacht en precisie, en boordevol geschiedenis. De evolutie ervan is nauw verbonden met de ondernemende stedeling uit de late middeleeuwen. Vlaamse kant was (en is) een keurmerk van wereldniveau. Zelfs wanneer ambachtelijke kant plaats ruimt voor machinaal vervaardigde kant blijft de kwaliteit hoog.

 

Van bij de geboorte tot aan de dood: kant is een constante in alle belangrijke levensstadia. Doorheen de geschiedenis keert dit textiel steeds terug bij rituele hoogtepunten van het bestaan. Van doopsel tot huwelijk, van liturgie tot rouw. Kant weet iedereen te bekoren: van de ingetogen kapjes van de kantwerksters zelf tot de somptueuze klederdracht van de beau monde.

 

Door de industrialisatie krijgt kant een gedaanteverwisseling. Kant wordt pikant. Waar het textiel eerst werd gebruikt om elk stukje bloot zedig te bedekken, wordt kant tegenwoordig verwerkt in lingerie of onderkleding, om het lichaam op te sieren. Aan de bakermat van deze bloeiende textielindustrie staat het Vlaamse bedrijf Van de Velde.

 

Kant is kunst, ook vandaag. Nationaal en internationaal wordt teruggegrepen naar oude ambachtelijke technieken om ze te verwerken in hoogst originele creaties. Kunstenaars slaan doelbewust een brug naar het verleden. Kortom, PiKANT! belicht een rijkelijke en veelzijdige geschiedenis van kant, door de culturele rijkdom van Vlaanderen.

 

Het Waterkasteel van Moorsel

De tentoonstelling vindt plaats in de Orangerie van het Waterkasteel van Moorsel. Dit waterslot deed in de zestiende eeuw dienst als slot van de heerlijkheid Moorsel en werd gebouwd in opdracht van Carolus van Croy, abt van Affligem en later bisschop van Doornik. 

"Het Waterkasteel getuigt van vijf eeuwen waardevolle cultuuroverdracht. Steeds bewoond, behield het zijn eigen karakter en zijn levenskracht en was het moeilijk toegankelijk voor de buitenstaander.

Het kasteel is opgetrokken in renaissancestijl. Hoewel de hoektorens, de wallen en de ophaalbrug op een militair karakter duiden en, in vergelijking met andere kastelen, zelfs de indruk van een militair slot of van een burcht wekken, hebben deze voor het Waterkasteel een andere betekenis. Het “slot”, een gesloten bouw met water omringd, wijst eerder op een psychologische bescherming. Geen versterkt slot maar wel een gesloten, voor de buitenwereld afgeschermd, verblijf.

De huidige eigenaar heeft het kasteel van teloorgang gered. Bij de deskundige herstellingswerken werd de gesloten bouw van het kasteel, volledig in harmonie met de omgeving, als een monument voor het nageslacht bewaard."

De Orangerie

Het hart van de tentoonstelling bevindt zich in de Orangerie van het Waterkasteel van Moorsel. De gloednieuwe Orangerie, gebouwd in stijl van het kasteel, biedt uitzicht op het prachtige park van het domein dat eveneens toegankelijk is voor bezoekers. Ideaal voor een heerlijke zomerwandeling.

Sint-Gudulakapel en Sint-Martinuskerk

De Sint-Gudulakapel en de Sint-Martinuskerk bieden de ideale setting voor de presentatie van hedendaagse kantkunst. De vijftiende-eeuwse kapel, gewijd aan de Heilige Gudula, en de zeventiende-eeuwse kerk met fundamenten uit de twaalfde eeuw zorgen voor een prachtig historisch kader dat de hedendaagse creaties laat schitteren.

 

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren. Cookies vertellen ons niet wie je bent.